reklama

Astropraktikum 2000 na hvězdárně ve Vlašimi

Akce tento rok proběhla na vlašimské hvězdárně ve dnech 4. - 13. srpna 2000. Nahlédněme do deníku účastníků.

V pátek po příjezdu do Vlašimi vlakem nás čekala asi půlhodinová štreka do kopce na hvězdárnu, kde nás už čekali místní hvězdáři, ale pořád tu chyběl jeden velmi důležitý člen - Bětka Brychtová. Naštěstí přijela hned za námi, takže celá MEGA AKCE mohla začít. Tedy, mega akce to vlastně nebyla, sešlo se nás jenom šest: Kamča Plšková, kosmický pilot, miss AP 1998, vicehvězdokuk 1998 a vedoucí AP 1999 a 2000, dále Maruška Hrudková, Hvězdokuk 1998 a vedoucí AP 1999 a 2000, také Bětka Brychtová, kometka Bětka, Miss AP 1997, 2. vicehvězdokuk 1998 a Hvězdokuk 1999 a Petr Čech, plynový oblak, mistr v přednáškách a vicehvězdokuk 1999, Patrik Pluhař, kpt. CNSA, velitel raketoplánu Endeavour a Martin Herman. Vše z důvodu přesunu z původního místa akce v Sezimově Ústí na poslední chvíli. Večer bylo zataženo, a tak jsme se vybalovali, prozkoumávali hvězdárnu a dokonce i tančili, teda Petr, Maruška a Kamča. Ostatní přihlíželi, popř. si ťukali na čelo.

Den druhý. Dnes jsme vstávali kolem 10. hodiny. Poprvé jsme byli na obědě v "super" hotelu Vorlina, s téže "super" obsluhou. Následoval výlet na posvátnou horu Velký Blaník. Cesta byla náročná, dlouhá asi 20 km. Ale co to pro nás, astronomy v plenkách, je? 20 km se ve vesmíru ztratí jako nic. Na samém vrcholu jsme se z posledních sil vyškrábali na rozhlednu a rozhlédli se po kraji, opravdu unikátní pohled. Cestou tam i zpět se debatovalo o různých fyzikálních, astronomických i matematických záležitostech, hlavně pak o Šelingerově kočce. Po zasloužené večeři, kterou byl guláš, proběhla přednáška od Chachomilky (Kamily Plškové) o mapách, souřadnicích, apod. Potom jsme debatovali na střeše hvězdárny o příštím AP, které se má konat v Sezimově Ústí. Následoval čaj o čtyřiadvacáté s prohrabováním knížek a pokoušením se uvést do chodu místní rádio - neúspěch. Když byli skoro všichni ve spacáku, najednou se cosi šustlo za oknem, byla to kočka…

Den třetí - neděle. Dneska jsme vstávali okolo 11. hodiny, a co se nestalo. Ta kočka, co nás přišla v noci navštívit, tu byla zase. Po obědě jí kluci koupili mléko a potom jsme šli do zámku na prohlídku zdejšího muzea, kde byla výstava kuriozit, střelných zbraní, oblečení, vláčků, … Pak jsme chtěli jít do cukrárny, ale byla zavřená. Večer nám povídal Digitron (místní hvězdář) o blescích, které to lidově řečeno šijou do rohového sloupku od plotu, a taky o panu Zajíci, který postavil tuto hvězdárnu, který do všeho vrtá a rozumuje. Následovali přednášky o dalekohledech (Maruška) , Měsíci (Kamča), a Speciální teorii relativity (Petr). Petr ale zapomněl, o čem má mluvit, a tak následovala přestávka. Spát se šlo asi v 1.

Den 4. "Huááááá", začíná další den. To se jenom Marušce zdálo o hadech a všechny vzbudila, tedy až na jednoho, Bětku, která si v klidu spala až do 11. Dnes jsme poprvé zakreslovali Sluníčko, bylo to docela špatný, jelikož jeden musel držet papír, na který se Slunce promítalo, a ostatní museli rychle kreslit. Nad Vlašimí se totiž táhli temné mraky. Po obědě byl test na Měsíc a ještě něco. Nejlépe dopadla Bětka - detail. Potom jsme byli ve městě koupit Mourkovi granule a navštívili jsme cukrárnu. Zatímco jsme byli v obchodě, Martin s Patrikem zachránili kotě ze spárů městské dopravy. Na hvězdárně byla přednáška od Marušky o Kvantové mechanice. Večer se šly holky koupat k Milanovi z hvězdárny, který má jezevčíka Blondyho. Na cestě zpátky potkaly nějakýho houmlesáka, kvůli kterému běžely od posledních paneláků do kopce až na hvězdárnu, kterou všichni zabednili, a nemohlo se ani rozsvítit ani promluvit, protože Petr hlídal jestli se na hvězdárnu tento podivný člověk náhodou nechce dostat.

A je tu pondělí. POZOR !!! Dneska jsme vstávali v 5 hod. ráno, poněvadž nám v 6:16 jel vlak do Ondřejova. Na nádraží jsme potkali Digitrona. V Senohrabech jsme vystoupili a šli asi 7 km podle mapky, kterou nám včera nakreslil Honza - Beruna.V Ondřejově jsme bloudili asi hodinu, než jsme se dostali na hvězdárnu. Tam nás měl čekat nějakej p. Čech, Petr to nebyl, ale ten byl zrovna nepřítomen, a tak si nás na starost vzal nějakej jinej pán. Nejdřív jsme byli ve starých kopulích, kde je muzeum a výzkum meziplanetární hmoty. Dozvěděli jsme se hodně zajímavých věcí, nejen o hvězdárně. Následovala prohlídka námi velmi horlivě očekávaného Dvoumetru. Ale naštvalo nás, že nás pustili jen za sklo a ne k němu. Tolik jsme se těšili, že si na tohle dělo sáhneme a vyfotíme se u něho, a nic. Co se dá dělat. Aspoň nás vzali do místnosti, kde se sledují spektra hvězd. V místní kantýně jsme si koupili pohledy a pomalu šli dolů, do Senohrab. Cestou jsme se zastavili na mostě nad dálnicí a mávali na řidiče. V Benešově, kde jsme čekali na vlak, jsme byli opět v cukrárně. Na hvězdárně byli demonstrátoři, koukali jsme na Simpsňáky a byli 2 přednášky. Jedna od Vítka - Závěrečná stádia hvězd, a druhá od Honzy - Jak to bylo s Vlašimskou hvězdárnou. V noci jsme poprvé pozorovali, ale žádná sláva to nebyla.

Ráno jsme se dozvěděli, že bylo v noci jasno, ale že nás paní vedoucí nemohly vzbudit. Odpoledne jsme byli v zámeckém parku na Naučné stezce dlouhé asi 3 km. Byli jsme na kolotoči, a lidi, co chodili kolem nás si asi museli ťukat na svoje čelíčka. Dnes jsme byli už po třetí v cukrárně. Následovalo nakupování a cesta na hvězdárnu, na které jsme potkali Láďu, který měl přijet až v šest hodin. (jak známe Ládínka, tak jsme tipovali, že přijede až v 8.) Večer byla od něho přednáška na téma Radioastronomie. Taky nám všem dal přívesek s Hvězdokukem. K večeři byli super topinky , na způsob Maruška+Kamča. Potom přišel nějakej chlapík, jestli se nemůže podívat na měsíc. V noci bylo nádherně, pozorovali jsme až do čtyř, potom jsme na střeše koukali na meteory.

Den 7. Po "snídani" jsme šli vyprovodit Petra, jelikož musel odjet kvůli soustředění MatFyzu. Po obědě jsme se byli podívat v ekocentru na zvířátkách. Na hvězdárně jsme se učili na demonstrátora a kreslili Sluníčko. Večer měla Kamča přednášku o aktivních galaxiích a Honza o Slunci. Na večeři byly nudle. S Maruškou jsme cvičili aerobik a potom přijela nějaká rodina na pozorování, i když bylo zataženo. Když skončili, dali jsme si meloun a šli spát.

Den 8. Vstávali jsme asi v jedenáct. Na oběd byla koprovka. Večer se šli všichni koupat k Milanovi z hvězdárny. K večeři byly palačinky. Na hvězdárně pak demonstrátoři. Potom přišla banda lidí na pozorování. A jelikož se velkej dalekohled v kopuli rozebíral, dostali jsme na střechu dalekohled "Keplera". V noci jsme ještě vařili nudle.

Den 9. Dneska jsme vstávali docela brzo. Po posledním obědě ve Vorlině byla šipkovaná s otázkama z astronomie. Potom byl 1. astronomický kongres ve Vlašimi. Na večeři byly špekáčky. No a potom následovalo slavnostní vyhlášení akce AP 2000. 1. Patrik Pluhař, 2. Bětka brychtová a 3. Martin Herman. Večer jsme koukali na meteory a chtěli jsme vydržet až do rána, ale spánek nás přemohl.

Den 10. Ráno jsme se probudili asi o půl sedmé. Nejdříve jsme se zbalili a potom uklidili hvězdárnu (alespoň na dalších 10 let - potom tam zase pojedeme na AP a uklidíme ). Maruška málem odjela s klíčema od hvězdárny, ale naštěstí se včas našly. Ještě do Prahy jsme jeli všichni společně a potom se od nás Maruška odpojila.

Z deníku kosmického individua kometky Bětky Brychtové - zástupce ředitele pro meziplanetární zemědělství

a s t r o

- úvod -
- Astropraktikum -
- Hvězdárna Žebrák -
- Astronomie dnes -
- napište nám -

- k o n t a k t -

a k t u a l i t y

* Již plánujeme termín dalšího Astropraktika!!! Mělo by jít o 7. - 14. srpna na hvězdárně Žebrák!!! Termín se ještě může drobně upravit. Pokud máte zájem, už nyní nás kontaktujte. (2.2.2005)

* Astronomie dnes pravidelně vychází, máte-li zájem o předplatné, kontaktujte nás... Cena jednoho čísla činí pouhých 5 Kč. (31.1.2005)

* Všechny další aktuality týkající se Hvězdárny Žebrák naleznete nově již pouze na stránkách hvězdárny, ve vašem prohlížeči tedy zadejte tuto adresu: www.hvezdarnazebrak.wz.cz nebo použijte odkaz na těchto stránkách. (3.1.2005)

* Kopec u Hvězdárny Žebrák ožije drakiádou. Už tuto neděli 10. října v 10 hodin budou moci přijít rodiče s dětmi na historicky první organizovanou drakiádu ke hvězdárně Žebrák. Pro děti je připravena řada soutěží o zajímavé ceny, pro prvních deset, kteří na hvězdárnu dorazí, originál drak zdarma, a pro všechny potom horký čaj a spousta zábavy. A protože se akce uskuteční pod hlavičkou hvězdárny, proběhne za příznivého počasí i pozorování Slunce dalekohledy. Kdo draka mít nebude, nemusí jej složitě hledat po obchodech v cenách převyšujících sto korun anebo vyrábět doma vlastní, hvězdárna připravila i prodej draků za symbolických 50 korun. Nutno ještě podotknout, že akce se koná ve spolupráci s městem Žebrák, které zajistilo pozemky pro akci, a to za každého počasí. Startovné pro soutěžící rodiny i jednotlivce je 15 korun.(8.10.2004)

* Sdružení Hvězdárna Žebrák bylo jednomyslně přijato za řádného člena Hvězdáren a planetárií ČR. (8.10.2004)

* Na přelomu září a října obdrží školy ve středočeském kraji, české hvězdárny, zájemci o astronomii v Žebráku a bývalí předplatitelé obnovené nulté vydání nekomerčního astronomického populárně-vědeckého časopisu Astronomie dnes. Ten se stane také slibovaným zpravodajem Hvězdárny Žebrák, ve kterém se veřejnost každý měsíc dozví vše o dění na hvězdárně, o pozorovatelnosti objektů na obloze, ale i další zajímavé články, které redakce chystá. Časopis, resp. zpravodaj by se tak měl stát oblíbeným průvodcem astronomií za pouhých 5 Kč jako před lety. Navíc se uvažuje o dalších regionálních mutacích. Hned od dalšího měsíce by podobné vydání měli obdržet Jihočeši v podobě zpravodaje Astronomie dnes hvězdárny Františka Nušla v Jindřichově Hradci. (24.9.2004)

* Chystáme pro Vás Drakiádu! Prvních deset dětí získá draka zdarma, ostatní si jej budou moci zakoupit za 50 korun na hvězdárně a k dispozici bude i teplý čaj. Ze soutěží můžete získat hodnotné ceny, například videokazetu Apollo 13, astronomické publikace a další zajímavé a atraktivní dárky. Akce se koná za každého počasí 10. 10. v 10 hodin. Více podrobností v rubrice program. (1.10.2004)

* starší aktuality zde

další kontakty zde

SAO e-mail
firemní přístup

Copyright © 2000 - 2008 SAOmedia - rozhlasové vysílání a reklama. Všechna práva vyhrazena.