reklama

Astropraktikum 2001 na hvězdárně Františka Pešty v Sezimově Ústí / Kronika aneb co všechno se nám přihodilo

Akce tento rok proběhla na hvězdárně Františka Pešty v Sezimově Ústí ve dnech 10. - 19. srpna 2001. Co píše kronika tohoto roku?

Den první - 10. srpna
Většina účastníků se sešla už odpoledne, čekalo se pouze na kolegy z Přerova. Při příležitosti prvního setkání dostali účastníci programy a trička s logem Astraopraktika 2001. Na naši první večeři jsme se vydali do hotelu MAS. Bylo "smažený uzený" s bramborama. Večer Vláďa Slezák slavnostně zahájil akci desetiletí a pak následovalo představování, průzkum knihovny a kopule. Škoda, že bylo zataženo. Potom se šlo na chatky. Ty vypadaly zhruba takto: místnost, v ní pět postelí, kamna, stůl a židle (ale stěžovat si nemůžeme). Kdo chtěl mohl se jít osprchovat, kdo tak učinil, mohl klidně sepisovat přihlášku do Klubu olomouckých otužilců.

Den druhý - 11. srpna
Budíček byl zhruba kolem deváté hodiny, i když někteří šílenci vstávali už v osm. No, ale nebýt jich tak jsme neměli k snídani ty dobrý rohlíky s jahodovým džemem. Po snídani byla demonstrace raketoplánu z Bajkonoru pomocí čajového sáčku, které se ujal Petr Čech. Na hvězdárně jsme se pak zúčastnili hned dvou přednášek, a to od Marušky Hrudkové o dalekohledech a Kamči Plškové o souřadnicích. Zkoušeli jsme i promítat sluníčko. V poledne jsme doplnili žaludky smaženým sýrem a bramborami. Po dobrém obědě jsme se odebrali zpátky na hvězdárnu, kde nám Vláďa po krátkém přemlouvání pustil své moderátorské začátky, ale museli jsme mu slíbit, že se nebudeme smát. Pak jsme se ještě dívali na film o zatmění Slunce. Následovala přednáška od místopředsedy ČAS pana Kováře o hvězdárnách a Antonínu Bečváři. K večeři byla čína, některé členy ale jídlo vůbec nezajímalo, a tak si hráli s ubrousky a skládali z nich origami. A aby toho nebylo málo začali tady padat první přezdívky číšníků. A tak vznikl např. "Donald" podle kravaty, "Kameňák" kvůli tomu, že ať se dělo cokoliv nehla se na obličeji ani brva nebo "Američan", a to proto, že tak vypadal. Když jsme se potom sešli na hvězdárně, začala SAOmedia párty, která byla zahájena koncertem skupiny NAWURA. Po něm někteří členové AP zkoušeli kvalitu nástrojů - bubnů i "didžeryda". Následovalo předávání plaket a přípitek. Kdo chtěl mohl jít pozorovat oblohu a zakreslovat.

Den třetí - 12. srpna
Vstávalo se asi v půl osmé. Na hvězdárně jsme zakreslovali Slunce. Pomáhal nám Vlastislav Feik. Potom nám Vlastimil Neliba ukázal jak zpracovat výsledky z pozorování. Někteří byli ze svých výtvorů přímo nadšení, jiným málem vstávali vlasy na hlavě. Po úspěšném absolvování oběda jsme se vydali do města Tábor na Internet. Pár kolegů, kteří byli informacemi ze světa přímo unaveni, dalo přednost relaxaci v místní čajovničce. Ti co zůstali však nelitovali - mohli si surfovat po síti asi čtyři hodiny. Někdo je využíval čtením odborných stránek, někdo chatoval. Na chatky jsme se museli dopravit pěšky, cestou jsme se stavili v Hypernově. Tady měli někteří malé potyčky s jedním hlídačem údajně kvůli jejich velkým batohům. Jelikož zastáváme názor, že čas je pouze relativní pojem, přišli jsme na večeři opět pozdě (jak neobvyklé). Na hvězdárně se pozorovalo, ale k druhé hodině ranní se zatáhlo a tak jsme šli zpátky na chatky.

Den čtvrtý -13. srpna
Den jsme zahájili kolem 11 hodiny ranní. Hlad jsme zahnali chlebem se sýrem a žízeň zeleným čajem s příchutí máty. Pak následoval oběd, ale jelikož jsme hlad zaháněli důkladně, můžete si domyslet kolik jsme toho asi snědli (aspoň se děti v Somálsku budou mít dobře). Na hvězdárně, respektive o kousek dál, na pískovišti, si určití členové AP (nebudu jmenovat, protože to by mě jinak Bětka, Leona a Marťa Gritzová asi sestřelili) hráli na stavitele. Nakonec z toho vyšla zlá královna,která neměla iridiový deštník, a tak při radioaktivním dešti zemřela. Potom následovaly přednášky od Vaška o optických jevech a Kamči o Měsíci. Na večeři bylo knedlo - vepřo - zelo. Obloha byla zatažená, takže jsme se dívali na video. Mohli jsme vidět nádherné taneční kreace v podání Kamča - Zbyněk a pak i Kamča - Vláďa z akce Astropraktikum 96 na zámku v Plumlově. Potom jsme si pustili rodinu Smolíkovu, ale jelikož bylo pořád zataženo, vzdali jsme to a odebrali se na chatky.

Den pátý - 14. srpna
Jako správná ranní ptáčata jsme vstávali už ve třičtvrtě na devět, u snídaně jsme naplnili své ozývající se žaludky vánočkou a kakaem. Kolem půl desáté jsme vyšli na náš první turistický výlet, jako cíl byla rozhledna Hýlačka (starší a menší ségra Blaníku). Průvodkyni nám dělala sice trošku starší, ale pořád čupr paní Jaroslava Vosátková. Ještě než jsme se vydali po přírodních cestičkách, šli jsme se podívat na vilu Edwarda Beneše. Z Větrovů, kde se nachází Hýlačka, jsme jeli autobusem. Celkem jsme šli něco kolem 8,5 km. Jakmile jsme dorazili do Sezimova Ústí, šlo se na oběd a pak na hvězdárnu. Tady byly dvě přednášky z pražské Štefánikovy hvězdárny. První od Jakuba Rozehnala o Meteoritu z Marsu a druhá od Lenky Soumarové o meteorologii. Jo a naše Kometka je slavná, zítra vyjde v novinách a bude tam v takové dobré póze. Po vydatné večeři jsme šli pozorovat (někteří se ale věnovali jiným činostem).

Den šestý - 15. srpna
Vstávalo se v půl deváté. K snídani byla vánočka s nutelou a hned po ní se šlo na hvězdárnu. Tady proběhla přednáška od Martina Kroužka o optice a laserech. Někteří se pokoušeli vyčistit čočku acetonem, ale po skončení byla ještě špinavější než předtím. Na oběd byla pravá delikatesa, játra s brambory politými omáčkou a k tomu tatarka (aspoň se Martin pořádně najedl, i když pět porcí masa je celkem dost). Hned z oběda jsme absolvovali cestu autobusem do Tábora a odtud vlakem do Českých Budějovic .Tady jsme chvilku zůstali, někdo nakupoval suvenýry, někdo se kochal pohledem na svou fotku vytištěnou v novinách. Pak jsme šli Vláďovi naproti a přes bludný kámen až na hvězdárnu. Zde jsme se byli podívat do kopule na Slunce, potom v kinosále. Tady proběhla přednáška od paní Ing. Jany Tiché o asteroidech a kometách. Promítalo se objevení 1. české komety, např. kde se nachází, jak je asi velká, a že jejím objevitelem je náš hostitel pan Tichý. Pak následovalo planetárium. Jak už jsem se zmiňovala, že čas je relativní, tak to platilo i dnes - ujel nám vlak. Do Sezimova Ústí jsme se dostali až kolem půl jedenácté, a hned z nádraží jsme šli na večeři do hotelu, kde na nás trpělivě čekali. Po večeři následovaly chatky a pak pozorování na hvězdárně.

Den sedmý - 16. srpna
Oči jsme otevřeli kolem desáté hodiny ranní. Naše vedoucí Kamča dnes dostala snídani až do postele (chvíli trvalo, než se probrala, ale pak se do toho s chutí pustila). Na obědě byla taky legrace. Jelikož Martin se Zuzkou zítra odjíždí, chtěli jsme se všichni vyfotit s určitými členy hotelového personálu. A tak jsme poprosili "Donalda", jestli by nám chvilku nezapózoval a jestli by s sebou nevzal i svého mladšího kolegu (Kameňáka). Chvilku nešli, ale pak přišli a "Kameňák" se poprvé zasmál - mise byla úspěšná. Odpoledne jsme absolvovali výstup na Kozí Hrádek.Počasí nám přálo, a tak jsme se po důkladné prohlídce doprovázené výkladem našeho hlavního bubnisty Martina Klímy zašli občerstvit do nedalekého stánku. Nuda tady rozhodně nebyla, nejdřív nás Martin Herman chránil zuby nehty před zuřivou vosou, která už byla na prášky z toho jak jsme před ní pořád schovávali svoje kofoly. Potom jsme se odebrali na dětské hřiště, které nás vítalo nápisem "Pro děti do 50 kg". Většina z nás se ovšem nedala nějakou hloupou cedulí zastrašit, a tak Bětka s Leonou jeli dostih na dřevěných ořích a ostatní si užívali na pískovišti. Na hvězdárně jsme se dívali na Slepičí úlet, pak následovaly přednášky. Na večeři byla rýže a kuře. V noci se nepozorovalo, protože bylo zataženo.

Den osmý - 17. srpna
Budíček byl ve čtvrt na dvanáct. Na oběd byl květák s bramborem. Po obědě jsme vyrazili do Tábora na hvězdárnu. Tady byla nejdřív přednáška od pana Břetislava Vonšovského a pak jsme se přesunuli přímo do kopule, kde pan Vonšovský v přednášce pokračoval. Po skončení jsme měli jít na bazén, ale jelikož se nikomu moc nechtělo, tak jsme se rozdělili na dvě skupiny. Ta první šla do města a ta druhá zůstala a prodloužili si přednášku. Do pěti hodin jsme se měli dopravit k MAS (hotelu), tady jsme měli na večeři buchtičky s krémem. Já, Leona, Bětulka a Terka jsme si v obchodě vzali vlajku z Eura 2000 a vyvěsili ji na stožár než zabavíme vlajku z hvězdárny. Jenže kluci se začali opičit a nakonec celej náš nápad vzali na sebe (pomsta byla sladká).

Den devátý - 18. srpna
Dnes ráno nás mělo čekat velké překvapení. Překvapení to bylo celkem příjemné, akorát vám o něm nic nenapíšu jelikož je to tajemství. Hned po absolvování překvapení jsme šli na oběd, bylo rybí filé s bramborem. Na hvězdárně měl přednášku na téma "Alfa vlny mozku v praxi" pan Vincenc László. Učil nás jak se zbavovat stresu a jak si vytvořit ochranný štít před zloději energie. Ale někteří z nás s ním nesouhlasili o duších mrtvých. Pak následovala příprava na "THE SECOND ASTRONOMICAL CONGRES IN SEZIMOVO USTI" a hned po už to vypuklo. Byla to docela sranda, hlavně určitá témata. Porota se skládala z hlasu lidu - Martina Klímy a zástupců určitých výzkumných organizací - Ládi, Kamči a Marušky. Po skončení se šly na chatky opékat špekáčky. Jiní místo špekáčků dali přednost úpravě svých masek. Potom jsme se měli odebrat zpátky na hvězdárnu, kde už věděli výsledky. I když to měla být astro párty v maskách, masek moc nebylo. Nejlepší byly Bětka a Leona - naši kosmonauti, byly tady taky ženy z Marsu - Martina V. a Terka nebo babka kořenářka v podání Jany a bludička - Katka. Vyhlašování kongresu - 1. Katka, 2. Patrik, 3. Bětka. Pak se vyhlašovala Miss a Hvězdokuk. pak už se jenom tancovalo a zábava byla v plném proudu. Pozn.redakce: Předpověď počasí - na obloze ani mráček,ale poblíž fontánky by mohlo pršet.

Den desátý - 19. srpna
Vstávalo se různě,někteří dřív,někteří později, jak kdo potřeboval. Kolem dvanácté hodiny jsme se začali rozjíždět do svých domovů. Bylo to tady skvělý. Takže pá pá na dalším Astropraktiku.

Z kroniky účastnice akce Martiny Vláčilové

- napište nám -

- k o n t a k t -

a k t u a l i t y

* Již plánujeme termín dalšího Astropraktika!!! Mělo by jít o 7. - 14. srpna na hvězdárně Žebrák!!! Termín se ještě může drobně upravit. Pokud máte zájem, už nyní nás kontaktujte. (2.2.2005)

* Astronomie dnes pravidelně vychází, máte-li zájem o předplatné, kontaktujte nás... Cena jednoho čísla činí pouhých 5 Kč. (31.1.2005)

* Všechny další aktuality týkající se Hvězdárny Žebrák naleznete nově již pouze na stránkách hvězdárny, ve vašem prohlížeči tedy zadejte tuto adresu: www.hvezdarnazebrak.wz.cz nebo použijte odkaz na těchto stránkách. (3.1.2005)

* Kopec u Hvězdárny Žebrák ožije drakiádou. Už tuto neděli 10. října v 10 hodin budou moci přijít rodiče s dětmi na historicky první organizovanou drakiádu ke hvězdárně Žebrák. Pro děti je připravena řada soutěží o zajímavé ceny, pro prvních deset, kteří na hvězdárnu dorazí, originál drak zdarma, a pro všechny potom horký čaj a spousta zábavy. A protože se akce uskuteční pod hlavičkou hvězdárny, proběhne za příznivého počasí i pozorování Slunce dalekohledy. Kdo draka mít nebude, nemusí jej složitě hledat po obchodech v cenách převyšujících sto korun anebo vyrábět doma vlastní, hvězdárna připravila i prodej draků za symbolických 50 korun. Nutno ještě podotknout, že akce se koná ve spolupráci s městem Žebrák, které zajistilo pozemky pro akci, a to za každého počasí. Startovné pro soutěžící rodiny i jednotlivce je 15 korun.(8.10.2004)

* Sdružení Hvězdárna Žebrák bylo jednomyslně přijato za řádného člena Hvězdáren a planetárií ČR. (8.10.2004)

* Na přelomu září a října obdrží školy ve středočeském kraji, české hvězdárny, zájemci o astronomii v Žebráku a bývalí předplatitelé obnovené nulté vydání nekomerčního astronomického populárně-vědeckého časopisu Astronomie dnes. Ten se stane také slibovaným zpravodajem Hvězdárny Žebrák, ve kterém se veřejnost každý měsíc dozví vše o dění na hvězdárně, o pozorovatelnosti objektů na obloze, ale i další zajímavé články, které redakce chystá. Časopis, resp. zpravodaj by se tak měl stát oblíbeným průvodcem astronomií za pouhých 5 Kč jako před lety. Navíc se uvažuje o dalších regionálních mutacích. Hned od dalšího měsíce by podobné vydání měli obdržet Jihočeši v podobě zpravodaje Astronomie dnes hvězdárny Františka Nušla v Jindřichově Hradci. (24.9.2004)

* Chystáme pro Vás Drakiádu! Prvních deset dětí získá draka zdarma, ostatní si jej budou moci zakoupit za 50 korun na hvězdárně a k dispozici bude i teplý čaj. Ze soutěží můžete získat hodnotné ceny, například videokazetu Apollo 13, astronomické publikace a další zajímavé a atraktivní dárky. Akce se koná za každého počasí 10. 10. v 10 hodin. Více podrobností v rubrice program. (1.10.2004)

* starší aktuality zde

další kontakty zde

SAO e-mail
firemní přístup

Copyright © 2000 - 2008 SAOmedia - rozhlasové vysílání a reklama. Všechna práva vyhrazena.