reklama

Astropraktikum 2002 na hvězdárně Jindřichův Hradec 9. - 18. srpna 2002

Tak už máme za sebou další APéčko, letos konané na hvězdárně v Jindřichově Hradci ve dnech 9. - 18. srpna, l.p. 2002. Teď máte jedinečnou možnost přečíst si něco ze zákulisí této akce očima paní vedoucí, neboli mě, KOMbětky.

9.8.2002
Všichni účastníci se šťastně shledali kolem čtvrté hodiny odpolední na hvězdárně,která stojí na pokraji města uprostřed sídliště Hvězdárna. Letos nás moc nebylo, ale i tak to myslím stálo za to. Posádku astronomů v plenkách tvořilo 7 zástupců dvou moravských měst, Přerova a Olomouce: Martin Herman, Patrik Pluhař, Marek Němec, Martina Gritzová, Leona Honová, Zuzana Zapletalová a já. Naštěstí tu bylo plno domácích. Na observatoři nás uvítala Jana Jirků, která vlastně byla druhá, ale hlavnější vedoucí. Postavili jsme si stany a omrkli okolí (je tu super hřiště s bombastickým kolotočem). Na večeři jsme byli v restauraci Hvězdárna. Byl nějaký obalovaný salám, či co. Večer bylo polojasno, dostali jsme nějaké instrukce k dalekohledům a kopuli, koukli se na pár souhvězdí a šli spinkat.

10.8.2002
Jak neobvykle jsme vstali na snídani, po které ihned následoval oběd (játra na cibulce).Odpoledne nás vzala Jana se Slávkem Jirků na procházku a ukázali nám všechny krásy a zajímavosti města. K večeři byli špagety. Po setmění se slavily Slávkovi narozeniny. Jedlo se, pilo a zpívalo. Lépe řečeno zpívala Jana s Myšou Patákem. Prostě pohodička. Počasí ovšem bylo bleeeeeeee, ale na chviličku se udělalo nádherně, i neváhali jsme a vytáhli na jižní pozorovatelnu dalekohledy a na něco kukli. Naše radost netrvala dlouho a nebíčko se opět "zamlíkovalo".

11.8.2002
Ráno jsme zase posnídali a šli na oběd(knedlo-zelo-vepřo). Odpoledne jsme se byli v muzeu podívat na Betlém. Byl nádherný. Dokonce se ti panďuláčci hýbali. Potom jsme šli na plovárnu do sprch, že se trošku zkulturníme, jenže tam žádné sprchy nebyly, tak jsme šli na observatoř. Následovala přednáška od Dlouhého Honzy na téma Souřadnice. Byla velmi zajímavá až trošku chaotická, inu matfyz. Ale nic proti. Mezitím přijel již dva dny očekávaný Vláďa Slezák. Letos jeho zpoždění bylo díky většímu rozvodnění českých toků. Jinak skoro celý den pršelo.

12.8.2002
Dnes jsme se byli konečně osprchovat v DDM. Pršelo. Když jsme jeli opět z hvězdárny směrem do města, již nepršelo, přímo chrstalo. S Janou jsme měli sraz u parku, to už jsme byli "wet to the bone", a ta nás zavedla na internet. Nevím jak ostatní, ale já jsem z toho dvakrát nadšená nebyla. Prostě si s počítači nějak nerozumím a už vůbec jsem si nerozuměla s tím v DDM, nakonec ukončil mé trápení tím, že se zasekl. Po návratu na hvězdárnu, když jsme byli "wet to the morek of bone", jsme sušili a evakuovali naše věci z polozbořených a prokalužovaných stanů. Pak jsem jako vedoucí zazářila a z některých účastníků doslova vycedila nějaké náznaky aktivity a to povídání o souhvězdích. Dnes jsme všichi pro jistotu spali v observatoři. Pozn.: tento den proběhlo maximum Perseid, my jsme ovšem pozorovali tak maximum stratokumulů, či čeho.

13.8.2002
Ráno pršelo. Nasnídali jsme se a šli na oběd. NA HVěZDOšCE jsme se flákali, lépe řečeno, dělali jsme si , co jsme chtěli.Pak jsme se byli podívat na stav povodní v Jindřichově Hradci. Oproti Moravě v 97´to byl slaboučký odvar. Jinak kromě toho, že jsme byli na večeři se nic podstatného nedělo. Vlastně ano, přijela posila Přerova- Robert Ohlídal.

14.8.2002
Dnes jsme museli vstát již o půl osmé!(bleeeee) Ani jsme nesnídali a spěchali do DDM se opět trošku zkulturnit. Abychom si zkrátili čekání na sprchu, zpívali jsme různé prostonárodní písně, například Kaťušu. Na hvězdošce byla prima přednáška od Martina Chalupského na téma dobývání Marsu. Oběd byl ve znamení soutěžení mezi Leou, Robertem a mnou, kdo odpinkne a zase chytí víc pivních tácků. Vyhrála Lea s počtem 17, pak Robert 16, no a já někde vzadu...To se pozná, kdo zasvětil život hospodám J . Po obídku jsme šli na nádraží, odkud nám jel autobus do Kunžaku. Na místě nás čekal odborník přes Sluníčko, pan Schmied (doufám, že to mám dobře napsané) se svým pomocníkem Bohoušem.Nejdřív jsme dostali přednášku na místní radnici a pak jsme se byli podívat na takovou mikro, možná nano i pico, hvězdárničku, v které byl umístněn dost dobrý dalekohled. No a pak už jel autobus domů, tedy na observatoř.

15.8.2002
Dopoledne byla přednáška od Dlouhého Honzy o hvězdičkách, pomalu jsme nestihli oběd, protože Honza mluvil a mluvil a povídal, no ale bylo to nesmírně poučné a vyčerpávající, až jsem z toho byla vyčerpaná. Na oběd byl hovězí jazyk L. Odpoledne jsme se byli podívat na zámek, trasa Středověký hrad.Večer nám Slávek povídal o myslivosti, ukazoval lebky, zuby a já nevím, co všechno, a nakonec nám půjčil do rukou i ..., teď nevím, jak se to jmenuje, abych se myslivců nějak nedotkla. Prostě ty věci střílejí a říkejte si tomu, jak chcete.

16.8.2002
Dnes jsme museli vstát opět katastrofálně brzo, před půl osmou. Šli jsme se osprchovat a pak utíkali na vláček, který nás odvezl do dědinky Albeře. Ale nebyl to jen tak obyčejný vláček, byl to úzkokolejný vláček, zdejší rarita. Z Albeře jsme šli asi 2km do jiné dědinky, podívat se do kláštera. Jelikož měli přestávku, poobědvali jsme připravený kámen s chlebem a okurkem( kamenem je míněn nepokousatelný řízek). Když klášter otevřeli, nejprve jsme nahlédli do kostela a pak do katakomb, což bylo úplně super! Na začátku jsme dostali svíčku a pak vlezli otvorem 40x40 cm do temné chodby v podzemí. Bylo tam dost vody, někdy nebyla ani vidět. Nakonec jsme se zastavili v jedné kopce, o které jsme se později dozvěděli, že to byla márnice, a povídali si o věcech jako jsou nadpřirozené jevy, duchové a podobně. Když jsme museli po půl hodině vylézt na světlo boží, všichni zakapaní od vosku, rozloučili jsme se s paní průvodkyní a šli do hospody. Zde pokračovala naše soutěž s tácky (já jsem udělala 20, ale nevím, jak ostatní). Pak jsme pomalu šli zase nazpět k vlaku a jelikož bylo dost času, šli jsme do další hospody.
Na hvězdárně po večeři byla opravdu velká sranda. Začalo to volbou Missáků, kluci se po holkách taky začali opičit a vymysleli taky volbu Miss, ovšem o dost méně atraktivní, než byla ta naše.
A tady jsou výsledky: miss sympatie - Slávek Jirků, miss matfyz - Honza, miss mrkev - Krtek, miss vlna - Myša Paták, miss body - Mareček Němec, miss Wella - Žabička Ohlídal (Robert), 2. vice miss - Martínek Herman, 1. vice miss - Martínek Chalupský, Miss 2002 Lucka Šťástková a Paťa Pluhař. Pro Vlaďu Slezáka, který opět přijel pozdě, byla vyhlášena zvláštní cena: Miss Velká Huba.
Pak následoval super konkurz do klubu chytráků. Nemůžu říct jak to probíhalo, ale až potkáte někoho z AP 2002, tak mu řekněte, on si vás prozkouší a pak se stanete, či nenstanete Chytráky. Když už byli všichni po urputných bojích přijati, začali jsme hrát novou hru - Městečko Palermo. Ale to už je vlastně další den.

17.8.2002
To byla sranda. Vydrželi jsme to hrát asi až do 5:00 ráno. (Jestli neznáte pravidla této hry, tak vám je s radostí pošlu). Chvilku nad ránem jsme se chtěli jít pohoupat na kolotoče, ale po cestě jsme spatřili Patrika, jak bourá stan našim desertérům, Markovi s Martinem, kteří chtěli tohle ráno odjet, i neváhali jsme a pomohli jsme mu. Věty, které se z chuchvalce celt a provazů linuly, se nedají publikovat. Nakonec Marek popadl duralovou tyč a my, ve strachu, že nám chce ublížit, jsme radši utekli do hvězdárny.
Na oběd byly slíbené palačinky. Odpoledne se začal připravovat THE THIRD ASTRONOMICAL CONGRES IN JINDRICHUV HRADEC. Musím uznat, že všichni účastníci byli výborně připraveni a bylo velmi těžké z nich vybrat toho nejlepšího. Nakonec to komise vyhodnotila takto: 4.+ 5. místo - Patrik + Žabička, 3. místo - Martinka, 2. místo - Leuška, 1.místo - Zuzanka.
Už se stává pravidlem, že hvězdokuka vyhraje vždy nová tvář. No ale mezi tím, když jsme přemýšleli o pořadí, někdo zaklepal na dveře... Největší legenda české astronomie- JIŔÍ GRYGAR. Po večeři byla od něho bomba přednáška o planetkách.
Dnes bylo poprvé za celý týden delší dobu jasno. Ihned jsme se vrhli do kopule. Účast moc hojná nebyla. Nakonec jsem tam zůstala jen já a Zuzka, protože Láďa málem usnul při hledání M31 a Leona toho měla taky dost, tak šli oba spát. No ale Leona byla celá nějaká divná, myslím, že je náměsíčná, protože v noci bloudila po hvězdárně a ani o tom nevěděla.

18.8.2002
Na dnešní ráno jsem se opravdu těšila, ne že bych už chtěla být doma, ale byla jsem pověřena udělat snídani pro pana Grygara. Jelikož byla neděle, musela jsem jet na druhý konec města, nakoupit za pět minut a stihnout jediný autobus, který jel spátky. Vše jsem zvládla, ale pan Grygar vstal až v jedenáct a na tu snídani nepřišel. Můj život se v tu chvíli ocitl v troskách... Ale ne, kecám. Během předobědí a poobědí jsme balili, fotili, loučili...To bylo smutný. Nakonec nás ještě překvapily České dráhy, nejdřív měl vlak zpoždění asi 35 minut, pak se nám porouchala lokomotiva a stáli jsme asi další hodinu.

Tak to všechno zkončilo. Škoda že nám počasí tento týden nepřálo, ale i tak si myslím, že to nebylo nejhorší, sice ani nejlepší, ale to už tak bývá.
Hlavně musím poděkovat v první řadě Vláďovi Slezákovi, protože kdyby tu nebyl, tak bysme tu taky nebyli, všem ochotným lidičkám z observatoře - Janě, Slávkovi, Venuši, Lucce, Martinovi, Myšovi, Honzovi, panu zahradníkovi, doufám, že jsem na žádnou dobrou duši neopomněla. Potom taky všem číšníkům z restaurace, prostě všem. Moc dík, bez vás by to nebylo ono.

Bětka Kometka Brychtová, vedoucí akce AP 2002

- napište nám -

- k o n t a k t -

a k t u a l i t y

* Již plánujeme termín dalšího Astropraktika!!! Mělo by jít o 7. - 14. srpna na hvězdárně Žebrák!!! Termín se ještě může drobně upravit. Pokud máte zájem, už nyní nás kontaktujte. (2.2.2005)

* Astronomie dnes pravidelně vychází, máte-li zájem o předplatné, kontaktujte nás... Cena jednoho čísla činí pouhých 5 Kč. (31.1.2005)

* Všechny další aktuality týkající se Hvězdárny Žebrák naleznete nově již pouze na stránkách hvězdárny, ve vašem prohlížeči tedy zadejte tuto adresu: www.hvezdarnazebrak.wz.cz nebo použijte odkaz na těchto stránkách. (3.1.2005)

* Kopec u Hvězdárny Žebrák ožije drakiádou. Už tuto neděli 10. října v 10 hodin budou moci přijít rodiče s dětmi na historicky první organizovanou drakiádu ke hvězdárně Žebrák. Pro děti je připravena řada soutěží o zajímavé ceny, pro prvních deset, kteří na hvězdárnu dorazí, originál drak zdarma, a pro všechny potom horký čaj a spousta zábavy. A protože se akce uskuteční pod hlavičkou hvězdárny, proběhne za příznivého počasí i pozorování Slunce dalekohledy. Kdo draka mít nebude, nemusí jej složitě hledat po obchodech v cenách převyšujících sto korun anebo vyrábět doma vlastní, hvězdárna připravila i prodej draků za symbolických 50 korun. Nutno ještě podotknout, že akce se koná ve spolupráci s městem Žebrák, které zajistilo pozemky pro akci, a to za každého počasí. Startovné pro soutěžící rodiny i jednotlivce je 15 korun.(8.10.2004)

* Sdružení Hvězdárna Žebrák bylo jednomyslně přijato za řádného člena Hvězdáren a planetárií ČR. (8.10.2004)

* Na přelomu září a října obdrží školy ve středočeském kraji, české hvězdárny, zájemci o astronomii v Žebráku a bývalí předplatitelé obnovené nulté vydání nekomerčního astronomického populárně-vědeckého časopisu Astronomie dnes. Ten se stane také slibovaným zpravodajem Hvězdárny Žebrák, ve kterém se veřejnost každý měsíc dozví vše o dění na hvězdárně, o pozorovatelnosti objektů na obloze, ale i další zajímavé články, které redakce chystá. Časopis, resp. zpravodaj by se tak měl stát oblíbeným průvodcem astronomií za pouhých 5 Kč jako před lety. Navíc se uvažuje o dalších regionálních mutacích. Hned od dalšího měsíce by podobné vydání měli obdržet Jihočeši v podobě zpravodaje Astronomie dnes hvězdárny Františka Nušla v Jindřichově Hradci. (24.9.2004)

* Chystáme pro Vás Drakiádu! Prvních deset dětí získá draka zdarma, ostatní si jej budou moci zakoupit za 50 korun na hvězdárně a k dispozici bude i teplý čaj. Ze soutěží můžete získat hodnotné ceny, například videokazetu Apollo 13, astronomické publikace a další zajímavé a atraktivní dárky. Akce se koná za každého počasí 10. 10. v 10 hodin. Více podrobností v rubrice program. (1.10.2004)

* starší aktuality zde

další kontakty zde

SAO e-mail
firemní přístup

Copyright © 2000 - 2008 SAOmedia - rozhlasové vysílání a reklama. Všechna práva vyhrazena.